Miło nam poinformować, że możemy Państwu zaproponować legendarne głośniki elektrosatatyczne Martin Logan. Nasz salon został wybrany jako wyłaczny przedstawiciel w naszym regionie.
Juz w czerwcu zapraszamy na pierwsze odsłuchy !!
Założycielami MartinLogan są Panowie Gayle Martin Sanders i Ron Logan Sutherland.
Spotkali się w wczesnych latach 70tych w salonie z high-endowym sprzętem audio w Lawrence (stan Kansas), który był zarządzany przez Sandersa. Pomimo różnej przeszłości – Sanders zajmował się wcześniej architekturą i reklamą, a Sutherland inżynierią elektryczną, połączyła ich pasja do muzyki, a wkrótce odkryli piękno elektrostatycznych zestawów głośnikowych, zwanych popularnie elektrostatami.
Dla każdego kto szuka idealnej czystości i przejrzystości dźwięku, elektrostaty są idealnym rozwiązaniem. Niestety, projektowanie i budowa takich zestawów, które osiągną poziom dźwięku i bazę basu, jakie oczekuje się od najwyższej klasy kolumn głośnikowych, nawet w dniu dzisiejszym jest bardzo trudnym wyzwaniem. W tamtych czasach na rynku była dosłownie garstka dostępnych modeli na rynku. Większość z nich to były nieudane konstrukcje, za wyjątkiem KLH Model 9 i Quad ESL, które stały się legendami wśród entuzjastów audio.
Najprawdopodobniej najbliżej jakości tradycyjnych zestawów głośnikowych pod względem jakości basu i poziomu dźwięku, zbliżył się wtedy model marki KLH. Był to jednak zestaw bardzo duży, wymagający i drogi, i totalnie nie pasował do całej oferty KLH. W związku z tym sprzedaż była słaba, aż w końcu Model 9 został wycofany z produkcji. ESL firmy Quad był większym sukcesem, szczególnie w rodzinnej Anglii, ale model ten cierpiał z powodu klasycznych ograniczeń tego rodzaju kolumn. Jednak mimo wszystko do czasu, w którym pojawiły się produkty MartinLogan, elektrostaty Quad były powszechnie uważane za najlepsze zestawy do odtwarzania kameralnej muzyki, rocka a nawet muzyki symfonicznej.
Musi Być Lepsza Droga
Sanders i Sutherland byli pewni, że musi być lepsza droga. Wierzyli, że mogą zbudować elektrostatyczny głośnik, który będzie w stanie odtworzyć poprawny bas, zapewnić odpowiedni poziom dźwięku i jego prawidłowe rozpraszanie po pomieszczeniu bez powodowania iskrzenia czy przepalania wzmacniacza. Sanders zorganizował małą grupę badawczo-rozwojową, która zmieniła oryginalny projekt, stworzony przez ponad 10 lat wcześniej, w praktyczny, gotowy do sprzedaży elektrostatyczny przetwornik głośnikowy.
Pierwszy prototyp był gotowy w 1980 roku. Oczywiście wciąż miał jakość charakterystyczną dla projektów naukowych- płaski aluminiowy panel z siatką przewodów, rozpórki, transformatory i zasilacze, wszystko to podłączone do wzmacniacza w pokoju dziennym Sandersa. Zestaw brzmiał nawet lepiej niż oczekiwali tego twórcy, lecz kiedy w czasie testów zwiększono głośność, burza błyskawic przeszła przez panel, a muzyka została zastąpiona słupem dymu dryfującego w stronę sufitu. Jednak wiedzieli, że już są blisko celu.
Zespół rozpoczął serię eksperymentów z nowymi materiałami wykorzystywanymi w technologiach lotniczych i kosmicznych, co doprowadziło do przełomu. Skonstruowany z najwyższej klasy powłok przewodzących, izolacji i klejów, poprawiony przetwornik wykorzystywał przezroczystą, ultra-lekką membranę z Mylaru®, która była umieszczona pomiędzy dwoma stojanami wykonanymi z perforowanej stali.
Nowy głośnik wyglądał elegancko i mógł grać głośno bez powodowania iskrzenia w wzmacniaczu, lecz Sanders ciągle zmagał się z problemem jak osiągnąć satysfakcjonującą dyspersję wysokich częstotliwości bez kompromisu dla jakości dźwięku. (Duże przetworniki mają tendencję do promieniowana wysokich częstotliwości w wąską wiązkę, a nie rozpraszanie ich na dużym obszarze.) Rozwiązanie pojawiło się w czasie nocnej sesji, gdy Sutherland szkicował teoretyczną falę dźwiękową, w celu zilustrowania dyspersji dźwięku. Sanders wyobraził sobie poziomo wygięty panel (Curvilinear Line-Source - CLS), który od tamtego czasu aż do dnia dzisiejszego jest podstawą każdej konstrukcji elektrostatycznych zespołów głośnikowych MartinLogan.
Jedynie z imitacją gotowego produktu i kilkoma fotografiami, Sanders i Sutherland w 1982 roku pokazali swoją koncepcję na CES (Targi Elektroniki Konsumpcyjnej) w Chicago. To był natychmiastowy hit, a konstrukcja została uhonorowana prestiżową nagrodą za projekt i technikę CES Design and Engineering Award. Zachęceni świetnym przyjęciem ich projektu, udali się do Kansas, aby przełożyć swoje idee w pełnowartościowy prototyp.
Przyśpieszenie
Wykorzystując sieć producentów high-tech, Sanders i Sutherland zasięgnęli pomocy innych inżynierów, którzy posiadali najnowocześniejszą wiedzę, i wyrazili zainteresowanie projektem. Firma, która wyprodukowała filtrowane szyby do promów kosmicznych i ludzie, którzy stworzyli naczynia pokrywane Teflonem® dołączyli do zespołu projektowego. Wspólnym wysiłkiem powstał opatentowany parowy proces osadzania powłoki, optycznie przezroczystej membrany, która mogła utrzymać ładunek 5000V – technologia osadzania powłoki ochronnej pozwalała na równomierną izolację każdej z perforowanych stojan aż do 10.000V.
Od czasu targów CES w 1982 roku, MartinLogan zaprojektował pełno-pasmowy elektrostatyczny zespół głośnikowy o nazwie Monolith. Bardzo znana firma z branży audio high-end, wykorzystała prototyp w swoim pokoju odsłuchowym w celu demonstracji swojej elektroniki. Dealerzy, którzy je usłyszeli, byli oczarowani dźwiękiem i wizualnym wyglądem Monolith. To był moment, w którym Sanders i Sutherland wykorzystali swoje drugie imiona jako człony nazwy marki, nareszcie MartinLogan rozpoczął swój lot.
Pierwsze kilka lat, dla firmy pracował zaledwie jeden pracownik pełnoetatowy i jeden w niepełnym wymiarze czasu. Udało im się zbudować i wysłać do dealerów 10 par modelu Monolith. Pomimo specjalnie zaprojektowanych kartonów, 3 pary zostały poważnie uszkodzone w czasie transportu, co było prawie katastroficzną stratą dla młodej firmy. Niezrażeni, odbudowali głośniki i położyli nacisk na wprowadzenie procesów gwarantujących politykę satysfakcji klienta na każdym etapie, która do dnia dzisiejszego przyświeca firmie.
Sprzedaż zaczęła wzrastać w 1985 roku, a firma uzyskała w końcu solidne podstawy. Sutherland odszedł z firmy, aby wrócić do swojej pierwszej miłości, elektroniki. W kolejnym roku MartinLogan przeniósł się do nowej siedziby, gdzie mieści się do dnia dzisiejszego. W tym samym czasie ruszyła, z sukcesem, międzynarodowa dystrybucja.
Nastąpił stały wzrost. Do 1988 roku sprzedaż wzrosła dziesięciokrotnie, a fabryka powiększyła się o dużą, dedykowaną powierzchnię produkcyjną. W 1989 i kolejno 1990 roku pismo Inc. Uznało MartinLogan jako jedno z 500set najszybciej rozwijających się firm prowadzonych w USA.
Na początku lat 90tych MartinLogan wyprodukował pierwszy na świecie centralny głośnik elektrostatyczny i naścienny elektrostatyczny głośnik surround, co ustanowiło firmę jako poważnego gracza na wschodzącym rynku kina domowego. Wczesne lata 90te to również czas, w którym powstały najbardziej lubiane klasyczne zespoły elektrostatyczne takie jak Aerius, SL3, Quest i Cinema.
Najbardziej ambitna konstrukcja MartinLogan do dnia dzisiejszego, zaczęła nabierać kształt w 1997 roku. Wynik był oszałamiający, 900 kilogramowy głośnik Statement e2, który zszokował świat audio i do dnia dzisiejszego jest przez wielu uważany jako szczyt możliwości w konstrukcji zespołów głośnikowych. Innowacyjny projekt i technologia, która została wykorzystana przy tworzeniu Statement e2, napędzała kolejne konstrukcje elektrostatyczne (i nie tylko) marki. Przedstawiony w 1999 roku, elektrostat Prodigy wykorzystywał wiele z projektu i technologii użytych w Statement. Z kolei Prodigy zainspirował całą nową generację produktów elektrostatycznych włączając w to modele Odyssey, Ascent, Aeon i Theater.
To co nastąpiło potem, było jednym z największych wyzwań, przed którymi stanęli inżynierowie MartinLogan – zaprojektowanie pierwszego produktu, nieopartego o technologię elektrostatyczną. W 2001 roku legendarny subwoofer Descent (wykorzystujący układ servo-control i technologię BalancedForce) został entuzjastycznie przyjęty przez świat audio i stał się jednym z głównych graczy na rynku subwooferów.
W 2003 roku zadebiutowała seria Design. High-endowy rodowód marki i lata doświadczeń zespołu inżynierów, pozwoliły wyprodukować tą serię mniejszych i bardziej przystępnych cenowo głośników, bez poświęcania jakości dźwięku, z której słynie MartinLogan.
MartinLogan zakorzenił się mocno jako firma „technologiczna” (nie wyłącznie „elektrostatyczna”), również w rejonach, w których jedynie kilku producentów wysokiej jakości głośników odważyło się wejść….pomiędzy ściany. Nasze głośniki ścienne Voyage i Passage (debiut w 2004 r.) zakwestionowały mity świata audio, i pozwoliły na uzyskanie prawdziwie najwyższej jakości brzmienia.
MartinLogan Dzisiaj
W Styczniu 2005 roku MartinLogan ponownie podniósł poprzeczkę dla najwyższej jakości audio wypuszczając model Summit. Jest to w dużej mierze odejście od poprzednich konstrukcji, Summit wykorzystuje dwa niezależnie wzmacniane subwoofery aktywne oraz najbardziej zaawansowany w historii firmy przetwornik elektrostatyczny – Xstat.
Dzisiaj MartinLogan to prężnie rozwijająca się firma o uznanej międzynarodowej renomie, najwyższej klasy zespół, świetne projekty i zaawansowane technologie, jak również rzesza wiernych Klientów, którzy cenią najlepsze głośnik na świecie ponad wszystko.